Allereerst wil ik je hartelijk bedanken voor je stem. We hadden natuurlijk op veel meer gehoopt. Dit is pijnlijk. We hebben afgelopen jaren veel verkiezingen gewonnen, maar we weten: ook verliezen hoort erbij.

Aan onze campaigners en kandidaten heeft het niet gelegen. We hebben een sterke campagne gevoerd. Helaas moest dat vanwege corona met de handrem erop. We hebben de kracht van onze beweging, van jou, niet genoeg kunnen laten zien. Die kracht zit hem namelijk vooral in het samenkomen met duizenden mensen en het voeren van gesprekken. Dat ging nu helaas niet. Toch ben ik ook heel trots op wat we online samen hebben neergezet.

Het vervolg voor een nieuw kabinet ligt bij de winnaars van deze verkiezingen: D66 en de VVD. Hen wil ik feliciteren.

De vraag is nu: welke kant gaan we op met Nederland? De grote uitdagingen van deze tijd, zoals de klimaatcrisis en de groeiende ongelijkheid, hebben oplossingen nodig. Aan die oplossingen willen wij werken.

Om die grote uitdagingen aan te gaan, moet onze beweging blijven groeien.

Je bent waarschijnlijk net als ik ook geschrokken van de groei van extreemrechts. Het is helder: het geluid van linkse en progressieve partijen is in deze tijd nog belangrijker. Een luider geluid tegen het liegen, bedriegen en bedreigen. Een krachtig geluid tegen racisme en discriminatie.

Ik heb het voor de verkiezingen gezegd, ik zeg het nu nog een keer, we moeten alle progressieve krachten versterken.

Hoe zwaar deze uitslag nu ook voelt, dit kunnen we dragen. Ik voel me strijdbaar, met alle mensen, plannen en visie van onze partij, komen we sterker terug. We hebben verloren, maar zijn niet verslagen.

Groet,

Jesse