GroenLinks-Europarlementariër Kim van Sparrentak reageert op de stemming van donderdag: “Door de coronacrisis raken veel mensen werkloos of hebben ze moeite hun woning te kunnen betalen. We mogen de fout uit de vorige crisis, toen sociale rechten het onderspit delfden door bezuinigingsfetisjisme, niet nog eens maken. We moeten nu het verkleinen van de ongelijkheid en de zorg voor de kwetsbaarsten vooropstellen.”

Drie jaar geleden namen alle EU-landen de ‘Europese Pijler van Sociale Rechten’ aan. Met de stemming van vandaag doet het Europees Parlement voorstellen om de mooie woorden van deze verklaring om te zetten in concrete actie. Van Sparrentak: "Het Europarlement roept op om alle mogelijkheden in te zetten om de rechten en levenskwaliteit van mensen in Europa te verbeteren: ambitieuze sociale wetgeving, gezamenlijke doelen en zorgen dat Europees economisch beleid en regels geen afbreuk doen aan sociale bescherming.”

Daarbij zijn veel eisen van de de Europese Groenen meegenomen, constateert Van Sparrentak. “Ik ben vooral tevreden over het voorstel voor wetgeving die platformwerkers moet beschermen en een gezamenlijk doel om dakloosheid voor 2030 te beëindigen in Europa.”Het is nu aan de Europese Commissie om met de voorstellen aan de slag te gaan. De Commissie komt begin volgend jaar met een actieplan om de Sociale Pijler te realiseren. In mei vindt dan in Portugal een Sociale Top plaats waar alle EU-landen de Europese ambitie op sociaal vlak gaan onderschrijven.