Op voorstel van GroenLinks moeten pensioenfondsen voortaan verplicht de risico’s in kaart brengen van CO2-intensieve beleggingen zoals in kolen-, olie- of gasbedrijven. Deze beleggingen verliezen hun waarde op het moment dat landen zich houden aan hun belofte om de opwarming van de aarde te beperken tot onder de twee graden. De commissie Economische en Monetaire zaken van het Europees Parlement stemde in met een wet die Europese pensioenfondsen verplicht om verantwoordelijker te gaan beleggen. Het zou voor het eerst zijn dat deze problematiek van de 'carbon bubble' wordt vastgelegd in een Europese wet. Het Europees Parlement moet hierover nu in onderhandeling met de Raad van Ministers die de komende maanden wordt voorgezeten door Nederland.

Europarlementariër Bas Eickhout: “Toekomstige generaties worden geconfronteerd met pensioenkortingen als pensioenfondsen niet tijdig overstappen op duurzame beleggingen. Pensioenfondsen moeten daarom nu hun beleggingsportefeuille doorspitten en bekijken hoe ze kunnen afstappen van risicovolle beleggingen in fossiele sectoren zonder toekomst.”

Milieu, goed bestuur en sociale factoren centraal

Eickhout kreeg ook steun voor zijn voorstel om milieu, goed bestuur en sociale factoren centraal te stellen in het beleggingsbeleid en daarover te rapporteren. “Het is onethisch én financieel riskant om te beleggen in clusterbommen, kinderarbeid of bedrijven die milieuregels aan hun laars lappen”, aldus Eickhout.

Onder druk van pensioenfondsen zelf en nationale regeringen waaronder de Nederlandse, heeft de Europese Commissie in de herziening van de Europese richtlijn voor pensioenfondsen afgezien van strengere kapitaaleisen. Tot ergernis van GroenLinks hebben de grootste fracties in het Europees Parlement dit onderwerp taboe verklaard. De Europese pensioentoezichthouder EIOPA presenteerde dinsdag de resultaten van stresstests van Europese pensioenfondsen. Eickhout: “Daaruit blijkt dat pensioenfondsen kwetsbaar zijn. De Europese Commissie moet daarom in actie komen. Een debat over de financiële gezondheid van pensioenfondsen uit de weg gaan, is onverantwoord voor de gepensioneerden van de toekomst”.