In deze notitie schetst Groenlinks de contouren van een rechtvaardige vreemdelingenwet. Toetssteen daarbij zijn achtereenvolgens de rechtszekerheid en rechtsbescherming van asielzoekers en vreemdelingen, een zorgvuldige en snelle procedure en een sterke rechtspositie voor de statushouder. Deze voorstellen zijn niet uitputtend maar bieden een voor GroenLinks noodzakelijke aanpassing van het voorliggende wetsvoorstel.

Twee jaar lang hebben de onderhandelaars van de drie paarse coalitiepartijen er hoofdpijn van gehad: de nieuwe vreemdelingenwet. Hoe zwak het fundament van het Regeerakkoord is op dit punt blijkt uit de crisissfeer in de coalitie die de meeste asieldebatten overheerste, en uit het uitblijven van het beloofde wetsvoorstel. Nu het wetsvoorstel er eenmaal ligt, leest het - weinig verbazingwekkend - als een bundeling van tegenstrijdige belangen en wensen waarin consistentie en helderheid ver zijn te zoeken.

De belangrijkste voorstelleb uit 'Status onbeslist':

 De introductie van een stelsel van twee statussen: een permanente en een tijdelijke. De motivering van de beslissing op een toelatingsverzoek wordt altijd bekend gemaakt.

 Alle statushouders krijgen dezelfde sterke rechtspositie (recht op gezinshereniging, vrije toegang tot de arbeidsmarkt, recht op studiefinanciering etc).

 Het besluitmoratorium, waarbij asielzoekers een jaar in de wachtkamer worden gezet, wordt geschrapt.

 Alle legale vreemdelingen hebben na drie jaar recht op een vergunning voor onbepaalde tijd.

 Vrouwen die hun huwelijk of relatie na één jaar verbreken, komen in aanmerking voor een verblijfsvergunning.

 Asielzoekers die onder de huidige wet al langer dan drie jaar in de opvang verblijven, komen vóór inwerkingtreding van de nieuwe wet in aanmerking voor een verblijfsvergunning.

De volledige tekst van de nota is te vinden op www.groenlinks.nl onder Partij, Tweede-Kamerfractie, publicaties.