Liesbeth van Tongeren heeft samen met ChristenUnie-Kamerlid Carla Dik-Faber schriftelijke Kamervragen gesteld over de kerncentrales in Doel (België). De Belgische overheid wil de verouderde kerncentrales Doel 1 en 2 nog 10 jaar openhouden terwijl er allerlei mankementen zijn, de centrales om de haverklap vanwege problemen stilliggen en er de afgelopen weken weer bleek dat de veiligheid van deze kerncentrales ver onder de maat is. Bovendien is de Belgische Raad van State zeer kritisch: er kan hier sprake zijn van verboden staatssteun.

GroenLinks heeft zich altijd verzet tegen kernenergie, onder andere vanwege de grote gevolgen van een kernramp. Zijn er centrales, dan moet in ieder geval de veiligheid maximaal op orde zijn. Van Tongeren wil dat minister Schultz bezwaar aantekent bij Belgische overheid en de Europese Commissie tegen de vermeende staatssteun. Bovendien moet ze zorgen dat Nederlandse burgemeesters in de grensstreek beter betrokken worden bij besluiten die zo'n grote invloed kunnen hebben op hun gemeente en de veiligheid van hun burgers.

Van Tongeren: “Keer op keer hamer ik er bij de relevante ministers op dat ze met de Belgen moeten gaan praten. Het duurt allemaal te lang. De centrales in Doel en Tihange zijn bejaard en moeten daarom dicht. Zolang ze nog open zijn moeten er in ieder geval goede veiligheidsplannen aanwezig zijn. Ik wil dat minister Schultz zorgt dat burgemeesters van Nederlandse gemeenten rond de centrales mee gaan beslissen over het stilleggen of weer opstarten van een kerncentrale.”

GroenLinks wil al jaren dat de Nederlandse regering de centrale in Borssele sluit en zich actief bemoeit met de veiligheid van kerncentrales vlak over de grens. Ook moet onze regering bij de Belgische regering aandringen op sluiting van de kerncentrales in Doel en Tihange. Tijdens het EU-voorzitterschap moet Nederland bovendien inzetten veilige en schone energie en dus op sluiting van oude kerncentrales in de EU.