Op initiatief van GroenLinks gaat de Tweede Kamer begin volgend jaar debatteren over het historische klimaatakkoord dat afgelopen weekend in Parijs werd bereikt. Liesbeth van Tongeren vroeg namens alle 150 leden van de Tweede Kamer dit debat aan. Zo’n unanieme debataanvraag is zeer zeldzaam in de parlementaire geschiedenis en hopelijk een teken van bereidheid tot samenwerking over partijlijnen heen op deze belangrijke uitdaging.

Liesbeth van Tongeren: "Na dit inspirerende en hoopgevende akkoord tussen 195 landen moet de regering dit vertalen naar Nederland. Burgers en bedrijven willen wel. En het kan, onder andere door slimme maatregelen te nemen zoals het snel sluiten van alle kolencentrales, rekeningrijden en het isoleren van huizen en andere gebouwen. Ook anders met ons voedsel omgaan helpt enorm. Wij gaan het kabinet helpen hoe we de uitvoering van het Parijsakkoord tot een succes kunnen maken voor onze economie, onze portemonnee en het klimaat."

Na ruim twee weken onderhandelen werd afgelopen zaterdag door 195 landen in Parijs een klimaatakkoord gesloten. Afgesproken werd dat alle landen zich inzetten om de aarde maximaal 2 graden te laten opwarmen, met tegelijk de ambitie om het tot 1,5 graad te beperken. Hoe landen hier aan bijdragen moet in de landen zelf worden besloten. Dat biedt Nederland de kans om van het vieste jongetje de schoonste jongen van de klas te worden.