GroenLinks wil dat het bestelverkeer veiliger wordt. Dat kan door een aanvullende rijopleiding voor chauffeurs van bestelwagens. Ook wil GroenLinks vanaf 2006 voor elke bestelwagen een toerentalbegrenzer. Door meer aandacht te besteden aan voorlichting, bijvoorbeeld in de bouw, kan het rijgedrag een positieve impuls krijgen.
Wijnand Duyvendak stelt dit voor bij de behandeling van de begroting Verkeer en Waterstaat, volgende week in de Tweede Kamer. Bestelwagens zijn twee keer zo gevaarlijk als gewone personenauto's. Al jaren stijgt het aantal doden en gewonden als gevolg van een ongeluk met een bestelwagen: jaarlijks zijn dat er al meer dan 1500. GroenLinks wil deze zorgelijke trend keren. Dat kan door in de rijopleiding meer aandacht te geven aan de specifieke eigenschappen, en gevaren, van bestelauto's. Een aanvullende rijopleiding, een B+ rijbewijs, voor alle nieuwe chauffeurs zorgt daarvoor. Een andere zeer effectieve maatregel is een toerentalbegrenzer. Deze aanpassing aan de auto zet een rem op te wild en te hard rijden. Proeven wijzen uit dat er 30% minder schade wordt gereden.
De maatregelen zijn het effectiefst als ze deel uit maken van een totaalpakket. GroenLinks presenteert vandaag zo'n pakket. Naast de rijopleiding en begrenzer wil GroenLinks een BUB-campagne (Bewust Uitgeruste Bestuurder) om vermoeidheid achter het stuur (bijvoorbeeld in de bouw) tegen te gaan. Ook moeten navigatiesystemen fiscaal aantrekkelijk worden en moet de gordelplicht strenger nageleefd worden.
GroenLinks zal bij de begrotingsbehandeling verkeersveiligheidminister Peijs uitnodigen in Europa te pleiten voor een aanpassing van de rijbewijsrichtlijn, om de aanvullende rijopleiding voor bestelwagens mogelijk te maken. De overige maatregelen kan zij zelf invoeren.
De notitie 'veilig bestellen' is te vinden op:
http://www.groenlinks.nl/2ekamer/notities/Notitie.2004-11-18.0307/publication/download_file
Wijnand Duyvendak