We bloggen live updates over de status van de klimaatonderhandelingen.

23.40u: We hebben de tekst doorgenomen. De analyse van Bas Eickhout: De stijgende lijn is terug in Parijs

21.50u: Overal in het gebouw buigt men zich over de nieuwe tekst. En het is niet eenvoudig het document te vergelijken met de vorige. De hele opzet is omgegooid. Het duurt dus even voordat je hier onze analyse kunt vinden.

21.45u: Vroege Vogels maakte vandaag een sfeerrapportage, maar met al die gesloten deuren deze avond is er nog maar weinig sfeer te vangen

21.40u: De Europese ministers komen bijeen in het paviljoen om zich over de tekst te buigen:

21.22u: Maar we gaan eerst de nieuwe tekst lezen...

21.20u: Als tijdens een indaba er een probleem ontstaat waar geen overeenstemming over is, dan worden degenen die tot overeenstemming moeten komen naar een andere ruimte gedirigeerd om tot een compromis te komen. Daar hebben ze een half uur voor.

21.17u: Om 23.30u is de eerstvolgende indaba. Alle onderhandelingen zullen worden voor alleen de officiele onderhandelaars gestreamd. Dat betekent optimale transparantie voor de diplomaten, maar helaas niet voor ons. Als we het allemaal goed begrijpen, that is.

21.15u: Na deze korte vergadering is er tweeënenhalf uur leestijd. En dan gaan we onderhandelen. Daar heeft Fabius een fraai model voor bedacht met indabas en tijdslimieten. Hij denkt nog steeds morgen een finale tekst te kunnen hebben. En dan zijn we bij een universeel eerlijk duurzaam en nog meer adjectieven deal.

21.10u: Fabius meldt dat de nieuwe tekst langer is dan de tekst van gisteren. Dat hoort bij uphill onderhandelen, lijkt ons zo.

21.06u: De voorzitter van de COP zit klaar achter zijn tafel. We gaan zo beginnen.

20.45u: Over een kwartier moeten de teksten komen en gaan we nieuwe nacht onderhandelingen. RTL Z heeft de toelichting van Bas Eickhout online gezet.

19.30: En de Europese Unie heeft zojuist de award voor Fossil of the Day gewonnen omdat het zich actief verzet tegen decarbonisatie: op z'n laatst in 2050 honderd procent stoppen met de uitstoot van CO2. Dat is behoorlijk genant voor een partij die zichzelf ziet als leider op klimaatbeleid.

19.00u: Het laatste nieuws is dat de nieuwe tekst om 21.00u beschikbaar komt.

18.35u: Bas geeft een update van de onderhandelingen live op RTL Z.

15.50u: Het Franse voorzitterschap hoopt om 19.00u een nieuwe onderhandelingstekst te presenteren. Het gaat een lange nacht worden.

14.50u: Eurocommissaris Miguel Cañete en Europarlementariër Giovanni La Via geven een update aan de pers. La Via benadrukt dat het Europarlement decarbonisatie halverwege de eeuw vraagt.

11.15u: Tot 5.00u vanochtend is er onderhandeld in de verschillende indabas. Er wordt de rest van de dag gewerkt aan de teksten. Een nieuwe tekst om 15.00u is niet meer haalbaar, dat zal vermoedelijk eind van de middag worden. En dan zal dat waarschijnlijk een Spaanse "por la tarde" zijn. Want in dat land duurt de middag tot 21.00u.

11.10u: Aangezien Luxemburg dit half jaar voorzitter is dan de EU, is de Luxemburgse minister van Milieu, Carole Dieschbourg, hoofdonderhandelaar. Ze praat nu de Europarlementariërs bij over de afgelopen nacht.

8.11u: Er twijfelt niemand meer aan dat er een akkoord komt, maar het is de vraag wát er in het akkoord komt. Europarlementariër Bas Eickhout geeft zijn analyse op BNR Nieuwsradio.

Een nieuwe dag, dus een nieuw liveblog. (Liveblog van gisteren)