Dit blijkt uit het onderzoek dat minister Peijs op verzoek van GroenLinks heeft uitgevoerd. Het onderzoek toont dat personenvervoer over de lijn een serieuze en rendabele optie is, mits er enkele technische aanpassingen worden gedaan, ter waarde van enkele honderden miljoenen euros. Alleen bij onrealistische aannames is een exlusieve goederenlijn rendabeler.
De bevindingen in de studie bevestigen de opvatting van GroenLinks dat personenvervoer over de Betuwelijn serieuze overweging verdient. De lijn zou op nationale en internationale verbindingen een zeer goede bijdrage kunnen leveren aan het personenspoorvervoer, tegen relatief lage kosten. De conclusie dat goederenvervoer toch rendabeler zal zijn, is gebaseerd op de onwaarschijnlijke en niet nader onderzochte aanname dat het goederenvervoer sowieso alle vaste en variabele kosten zal kunnen dekken. Een half jaar geleden schreef minister Peijs echter nog rekening te houden met een jaarlijks verlies op de exploitatie tot 35 miljoen euro. Goederentreinen dekken nu slechts een fractie van de kosten aan spoorinfrastructuur; ze hoeven beduidend minder te betalen voor het gebruik dan passagierstreinen. GroenLinks ziet in uitkomsten van de studie een bevestiging dat een debat over personenvervoer op de lijn relevant wordt, zodra blijkt dat kostendekkende exploitatie van goederentreinen echt niet haalbaar is. GroenLinks zal in het Betuweroutedebat van woensdag aanstaande de minister verzoeken de personenvervoer optie alvast goed uit te werken. Wijnand Duyvendak