Zij zetten in op grootschalig testen om zo veel meer mensen met corona op te sporen en ze willen veel sneltesten zodat op den duur daarmee scholen weer open kunnen en bijvoorbeeld horeca en evenementen veilig kunnen draaien.

Suzanne Kröger: ‘We zitten nu al een jaar in deze crisis maar er is nog steeds geen plan om te voorkomen dat we van lockdown naar lockdown gaan. Wij hebben dat plan wel.’

De lockdown duurt langer dan we willen en we staan aan de vooravond van de derde golf. Vaccinaties bieden hoop, maar het kan nog maanden duren voordat iedereen ingeent is en bovendien weten we nog niet of de vaccinaties voor alle mutaties effectief zijn. Er is dus echt urgentie om met een nieuwe teststrategie te komen. Want nu een zware lockdown om het reproductiegetal (de bekende R) naar beneden te krijgen, om daarna zonder strategie de teugels weer te laten vieren en prompt weer in een vierde lockdown te komen is wat GroenLinks betreft geen optie.

Wat is onze strategie?

Ten eerste een grootschalige populatietest. Veruit de meeste Nederlanders weten niet dat ze corona hebben. Juist die mensen besmetten anderen, omdat ze van niets weten en dus niet thuisblijven. Tegelijkertijd zegt 9 van de 10 mensen het heel erg te vinden een ander te besmetten. Juist de mensen zonder klachten kunnen we er op deze manier uit filteren en in isolatie zetten. Op deze manier kunnen we de R snel naar beneden brengen en op die manier kunnen we eerder andere vervelende maatregelen loslaten.

Om zoveel mogelijk mensen mee te laten doen stelt GroenLinks voor om een vergoeding van 50 euro te geven aan iedereen die zich laat testen en een vergoeding van 250 euro voor mensen die in isolatie te moeten. De kosten hiervan zijn een kleine 1 miljard. Dat is veel, maar één dag lockdown kost meer.

Maar een populatietest biedt geen garantie voor de toekomst: het virus kan altijd weer oplaaien. Dat zagen we bijvoorbeeld ook vorig jaar in de zomer. Om succesvol om te gaan met de aanwezigheid van het virus moeten we heel, heel erg vaak gaan testen. En dat is de tweede pijler van ons plan. Niet alleen testen bij verschijnselen, maar ook sneltesten om onder bepaalde voorwaarden- weer bepaalde ruimtes mogen openen. Te beginnen met het heropenen van het fysiek onderwijs in het middelbaar beroepsonderwijs, hoger beroepsonderwijs en wetenschappelijk onderwijs. In een later stadium zouden ook de beperkingen in de sport, cultuur en horeca gedeeltelijk kunnen worden opgeheven. Dat is goed voor ons welzijn en goed voor de economie. Dat een negatieve test noodzakelijk is om weer dingen te kunnen ondernemen vinden we niet per se prettig, maar wel noodzakelijk om sectoren die zo ongelofelijk hard geraakt worden weer perspectief te geven.

“ Suzanne Kröger: ‘Iedereen heeft een hekel aan de zware maatregelen. Met meer testen en dichter op de huid van het virus zitten kunnen we die maatregelen sneller loslaten en ervoor zorgen dat ze in de toekomst niet meer nodig zijn. Zodat jongeren weer naar school kunnen, ondernemers weer hoop krijgen en misschien zelfs evenementen in de nabije toekomst weer mogelijk zijn.’ ”