Coronapaspoort

GroenLinks is wel een voorstander van een coronapaspoort, dat je bijvoorbeeld kan gebruiken om toegang te krijgen tot de horeca, het onderwijs of de sportschool. In het coronapaspoort staat opgenomen wanneer je negatief getest bent. Als je al gevaccineerd bent dan kan dat eventueel de test vervangen. Overigens: we willen wel eerst zeker weten of je niet besmettelijk kan zijn als je gevaccineerd bent.

GroenLinks wil niet dat ondernemers mensen aan de deur kunnen weigeren en uitsluiten op basis van een vaccinatiebewijs. Een alternatief in de vorm van een negatieve testuitslag moet altijd mogelijk zijn. Dus: een coronapaspoort zodat mensen wél veilig toegang krijgen, maar niet om mensen te verplichten zich te vaccineren. Daarom heeft GroenLinks ook voor de motie gestemd die zegt: “Vaccinatiebewijs alleen mag in geen geval dienen als exclusief toegangsbewijs” - 25295 nr 1045.

Ook moet het coronapaspoort tijdelijk en proportioneel zijn. Dat wil zeggen: het mag niet zo zijn dat we er maar stilletjes aan gewend raken. Toetsen op nut en noodzaak is voor ons belangrijk. Datzelfde geldt over de implementatie rondom privacy.

Tot slot mag het niet uitsluitend zijn. Daar hebben we meerdere voorstellen voor gedaan (bijv. dat een snelle zelftest gratis beschikbaar moet zijn voor iedereen). Anders krijg je een tweedeling in de samenleving.