“ Gelijke kansen én vrijheid. ”

Van Voorthuizen via Brussel naar het Binnenhof

Op haar 10e verhuisde Kathalijne van Voorthuizen naar een woongroep in Hilversum. Ze werd actief bij het NIVON (“voor en door jongeren”) en de Internationale Jonge Natuurvrienden. Voor dit vrijwilligerswerk trok ze nog tijdens haar studietijd naar Brussel, waar ze later medewerker werd voor de eurodelegatie van GroenLinks. In 1999 werd Kathalijne gekozen als Europarlementariër. Ze verwierf brede bekendheid door initiatieven tegen (homo-) discriminatie, het wegsturen van beoogd eurocommissaris Buttiglione en het ambassadeurschap voor seksuele en reproductieve rechten van vrouwen wereldwijd. Na twee termijnen in het Europees Parlement werd Kathalijne in 2009 docent en promovenda aan de Universiteit van Amsterdam. Sinds 2012 is ze lid van het College voor de Rechten van de Mens, en vanaf dit jaar ook voorzitter van de nieuwe branchevereniging van maatschappelijke kinderopvangorganisaties. Tijdens het lobbyen voor een betere startpositie van kinderen en tegen segregatie op jonge leeftijd ontbrandde opnieuw het politieke vuur.

Hier sta ik voor

Voor gelijke kansen en de vrijheid om zelf keuzes te maken. Dat betekent maatwerk voor mensen in verpleeghuizen, het aanpakken van discriminatie op de arbeidsmarkt en investeren in onderwijs. Maar ook het tegengaan van armoede wereldwijd en het vergroenen van onze economie. Want die vrijheid om je leven zelf vorm te geven, komt ook toekomstige generaties en mensen elders in de wereld toe.

Wetenswaardigheden

Kathalijne was als voorzitter van het Clara Wichmannproefprocessenfonds nauw betrokken bij de rechtszaak over de SGP. Het uitsluiten van vrouwen als politiek vertegenwoordigers van de SGP bleek strijdig met het VN-vrouwenverdrag. Kathalijne is getrouwd met Maarten van Poelgeest en heeft twee kinderen.

In de Tweede Kamer houdt Kathalijne zich bezig met:

• Politie
  • Veiligheid
  • Justitie
  • AIVD
GroenLinks-politici Nevin, Kim en Kathalijne doen mee aan de Women's March in Amsterdam.

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste politieke nieuws in je inbox.

Wil je weten hoe GroenLinks je persoonsgegevens verwerkt? Bekijk dan onze privacyverklaring.