Wij willen:

  • Elektrisch rijden stimuleren;
  • Zero emissie stadslogistiek;
  • Onafhankelijk Europees toezicht op de auto-industrie.

Auto’s stoten schadelijke stoffen uit. Dit is slecht voor het klimaat en voor onze longen. Met Europese afspraken proberen we te bereiken dat auto’s steeds schoner worden. De autofabrikanten kunnen dat technisch al, maar ze slagen er via hun machtige lobby steeds in om de limieten op te rekken, of ze blijken simpelweg te frauderen. De technische mogelijkheden om auto’s op fossiele brandstof nog schoner te maken raken uitgeput. Als het aan GroenLinks ligt, komt er snel een einde aan fossiele auto’s en schakelen we over op elektrisch.

Elektrisch rijden stimuleren

Elektrisch autorijden moet op korte termijn even makkelijk worden als rijden in een benzine- of dieselauto. Het aantal laadpalen neemt flink toe en in steeds meer steden krijgen elektrische auto’s voorrang bij parkeervergunningen. De aanschafkosten van een volledig elektrische auto zijn nu voor de meeste gezinnen nog te hoog, terwijl iedereen voordeel heeft van schone lucht en een goed klimaat. Daarom wil GroenLinks een aanschafpremie voor kleine en middenklasse elektrische auto’s en een lagere bijtelling voor elektrische leaseauto’s. Ook moet de aanschafbelasting voor nieuwe auto’s veel meer afhankelijk worden van de CO2-uitstoot. Met een grotere instroom van nieuwe elektrische auto’s komen er op termijn ook meer 2e handsauto’s beschikbaar.

Zero emissie stadslogistiek

Vanaf 2025 worden veel stadscentra gesloten voor dieselbusjes en vrachtwagens. Daar is GroenLinks groot voorstander van. Deze zorgen immers voor veel uitstoot en daarmee voor erg slechte luchtkwaliteit in steden. Vanaf 2030 mogen er wat GroenLinks betreft geen auto’s op fossiele brandstoffen meer worden verkocht.

Onafhankelijk Europees toezicht

GroenLinks wil onafhankelijk Europees toezicht op de typegoedkeuring van de laatste generatie fossiel aangedreven auto’s en vrachtwagens. Onafhankelijk, omdat uit het onderzoek blijkt dat de rol van het onderzoekscentrum van de Europese Commissie tijdens dieselgate uiterst problematisch was. We moeten constateren dat zij dus niet in staat zijn om onder politieke druk misstanden aan de kaak te stellen.