De VN-luchtvaartorganisatie ICAO bereikte maandag in Montreal overeenstemming over de invoering van CO2-standaarden voor vliegtuigen. Deze standaarden moeten gaan gelden voor nieuwe vliegtuigen die vanaf 2020 gaan vliegen. Europarlementariër Bas Eickhout is aanwezig bij de onderhandelingen en noemt het een akkoord een ministapje: “De nieuwe standaarden voorkomen dat de uitstoot niet teveel stijgt, terwijl we die juist hard moeten terugdringen. Het is dan ook veel te vroeg om de vlag uit te hangen; het echte werk gaat nu pas beginnen.”

“Deze CO2–standaarden zijn een grote stap voor de ICAO omdat ze tot nu toe niets aan het klimaat gedaan hebben”, concludeert Eickhout. “De standaarden hadden echter aanzienlijk strikter moeten zijn.”

  • Vliegtuigbouwer Boeing voldoet nu al bijna volledig aan de nieuwe eisen, het is dus niet verwonderlijk dat ze tevreden reageren.
  • Airbus moet nog wel aan de bak met haar grote modellen, maar vanwege de ruime planning hebben ze daar nog tot 2028 voor.

Eickhout: “Airbus en Boeing beheersen samen negentig procent van de markt. Echte innovatie gaan we hiermee dus niet krijgen.”

Beprijzing van CO2-uitstoot

De onderhandelingen over de CO2-standaard waren slechts voorspel. Het echt grote onderwerp op de agenda is het nieuwe beprijzingsmechanisme voor CO2-uitstoot dat voor het einde van 2016 ontworpen moet zijn. “De manier waarop dit mechanisme vorm krijgt, bepaalt of de luchtvaartsector in de toekomst daadwerkelijk schoner wordt. Er staat veel op het spel”, zegt Eickhout.

Als er geen deal komt, dan neemt de Europese Unie zelf maatregelen om de CO2-uitstoot van de luchtvaart te beprijzen. Toen daar in 2013 al sprake van leek, liep de spanning met China, India en de Verenigde Staten hoog op.