Europarlementariër Bas Eickhout reageert: “Dit het resultaat van politiek getouwtrek. EU-Commissievoorzitter Van der Leyen durft niet nog een keer het gevecht aan met de industrie en haar eigen politieke groep, de Christendemocraten. Om de klimaatdoelen en -wet te halen moeten we in 2050 klimaatneutraal zijn, dit voorstel gaat daar tegenin, dat is simpelweg onacceptabel.”

Vrachtverkeer is verantwoordelijk voor ruim een kwart van de CO2-uitstoot van het wegverkeer, terwijl slechts 2% van de het wegverkeer bestaat uit vrachtwagens. Daarmee is de sector een belangrijk onderdeel van de Europese klimaatwetgeving. “Vrachtwagens zijn bovendien relatief makkelijk te verduurzamen in vergelijking met sectoren als de lucht- en scheepvaart. Als we in deze sector al niet naar 100% schoon gaan, dan wordt het onmogelijk om onze doelen te halen”, aldus Eickhout.

Onderdeel van het voorstel is een doel voor nieuwe stadsbussen, die in 2030 geen CO2 meer mogen uitstoten. Eickhout: “Al bij de vorige herziening van deze wetgeving was dit een van de belangrijkste doelen voor GroenLinks, maar er was onvoldoende steun. Nu ziet niet alleen de Commissie, maar ook een deel van de industrie dat dit meer dan logisch is. De techniek is er, we moeten het simpelweg doen.”

Het voorstel wordt nu in behandeling genomen door het Europarlement en de EU-landen. GroenLinks wil dat de onderhandelingen dit jaar starten, zodat het voorstel nog voor de Europese verkiezingen in 2024 kan worden afgerond.

Toch valt er op een vergelijkbaar dossier vandaag ook goed nieuws te melden: het Europees Parlement nam vandaag vandaag de laatste horde op gebied van wetgeving voor de CO2-uitstooteisen voor nieuwe auto’s en busjes. Bas Eickhout onderhandelde namens de Groenen: “Wegverkeer is een van de sectoren die het snelst kan verduurzamen. Niet alleen omdat de technische voorwaarden voorhanden zijn, maar ook omdat de elektrische auto snel de goedkoopste optie wordt. Alles wat met auto’s te maken heeft is zwaar politiek geladen en het was een harde strijd om het 2035-doel in de wet te krijgen. Dat is nu gelukt."